Agregat chłodniczy do auta

Żywność nietrwała musi być przewożona w specjalnych samochodach chłodniach. Nie można jej przewozić w zwyczajnych pojazdach, gdyż latem szybko by się zepsuła, jednakże zimą mogłoby dojść do jej zamarznięcia, a w niektórych przypadkach jest to bardzo niewskazane. Z tego też względu wszystkie samochody przewożące żywność muszą być wyposażone w specjalne agregaty służące do przewożenia żywności.

Agregat chłodniczy do samochodów dostawczych jest agregatem, który będzie utrzymywał w przestrzeni ładunkowej należycie niską temperaturę. Temperatura ta musi być zależna od tego, jaki rodzaj żywności przewozimy. O ile jest to żywność bardzo nietrwała taka jak sałata, natka pietruszki czy także ryby, to temperatura musi być zbliżona niemal do zera, a kiedy mowa o przewożeniu żywności trwalszej, to temperatura przewozu powinna wynosić kilka stopni Celsjusza. Agregat chłodniczy do samochodu może posiadać różną budowę i wydajność, w zależności od pojazdu, do jakiego będzie przeznaczony. W jednym przypadku jego wydajność nie musi być duża, jednakże w innym będzie już na prawdę istotna. Działanie agregatu powinno być systematycznie weryfikowane, byśmy mogli się upewnić, że wszystko jest z nim w porządku. W kabinie kierowcy powinien być panel, który informuje na temat temperatury przewozu. Jeżeli już będzie ona zbyt wysoka, agregat powinien rozpocząć działać wydajnie. Jeżeli już osiągnięta zostanie zadana temperatura, działanie agregatu powinno być ograniczone. Dzięki odpowiedniemu działaniu agregat jest w stanie przez cały czas utrzymywać ustawioną temperaturę bez względu na to, jaka będzie pogoda i jaka temperatura panuje na zewnątrz pojazdu. Izotermy, czyli samochody chłodnicze są zaizolowane, by nie dopuszczać do przenikania gorącego powietrza z zewnątrz i jednocześnie, ażeby do środka nie dostawało się ciepłe powietrze latem. Działanie agregatu jest dość głośne, niemniej jednak w przyszłościowych pojazdach odgłosy te są ograniczone. Agregat samochodowy chłodnia może ochłodzić wręcz wiele ton ładunku i to do takiego stopnia, że żywność w trakcie transportu będzie w zasadzie niezmieniona.

Zobacz również: zabudowa izotermiczna.