Współczesne silniki diesla są wyposażone w systemy oczyszczania spalin, które mają na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jednym z najistotniejszych elementów tych systemów jest filtr cząstek stałych (DPF), który ma za zadanie zatrzymywać cząstki sadzy oraz inne zanieczyszczenia powstałe w wyniku spalania paliwa. W czasie użytkowania pojazdu filtr DPF ulega zapełnieniu, co może prowadzić do jego zatykania.
Zanieczyszczony filtr obniża funkcjonalność silnika, zwiększa zużycie paliwa i może prowadzić do istotniejszych uszkodzeń. Ażeby temu zapobiec, konieczne jest przeprowadzenie regeneracji DPF, czyli procesu przywracania go do pełnej sprawności.
Regeneracja DPF jest procesem, który może odbywać się na dwa sposoby: pasywnie albo aktywnie. Regeneracja pasywna zachodzi samoczynnie, kiedy temperatura spalin osiąga odpowiednią wysokość, co daje możliwość naturalne wypalenie cząstek sadzy zaoszczędzonych w filtrze. W przypadku jazdy w ustaleniach miejskich lub przy niskich prędkościach, gdzie temperatura silnika jest zbyt niska, filtr może się zatykać. W takich okolicznościach niezbędne może być użycie regeneracji aktywnej, która polega na wymuszeniu wyższej temperatury spalin poprzez specjalne procedury wtrysku paliwa lub inne techniki wprowadzone przez producentów pojazdów. Taki proces pozwala na efektywne wypalanie cząstek stałych, co pomaga utrzymać filtr w dobrym stanie i zapobiega awariom.
Wypalanie DPF to proces, który jest stosowany, gdy filtr jest już mocno zanieczyszczony, a regeneracja pasywna nie jest wystarczająca do jego oczyszczenia. Podczas wypalania dochodzi do podwyższenia temperatury wewnątrz filtra, co daje możliwość na spalenie zaoszczędzonych cząsteczek sadzy. Wypalanie może odbywać się w warunkach jazdy lub wymagać interwencji mechanika, który przeprowadza specjalną procedurę czyszczenia filtra. W samochodach, które nie mają wbudowanej funkcji automatycznego wypalania, konieczne może być skierowanie pojazdu do warsztatu, gdzie profesjonalista przeprowadzi odpowiednie działania mające na celu oczyszczenie filtra i przywrócenie jego funkcji.
Zanieczyszczony filtr DPF może powodować szereg problemów, nie tylko i wyłącznie związanych z wydajnością pojazdu, ale również z jego bezpieczeństwem. W skrajnych przypadkach, gdy proces regeneracji nie jest przeprowadzany na czas, może dojść do przegrzania silnika albo uszkodzenia innych podzespołów. Dlatego tak istotne jest monitorowanie stanu filtra i reagowanie na pierwsze oznaki jego zatykania, tj. zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy silnika czy zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. Regularne sprawdzanie stanu DPF i przeprowadzanie niezbędnych działań regeneracyjnych umożliwia uniknąć poważniejszych problemów mechanicznych i gwarantuje sprawne funkcjonowanie pojazdu.
Regeneracja DPF i wypalanie filtra to kluczowe procesy, które pozwalają utrzymać silnik diesla w dobrym stanie. Warto jednakże pamiętać, że nie zawsze jest to rozwiązanie długoterminowe, w szczególności w sytuacji aut, które są eksploatowane przede wszystkim w ustaleniach miejskich, gdzie filtry ulegają szybkiemu zatykania. W takich wypadkach warto rozważyć inne opcje, takie jak wymiana filtra na nowy, ażeby zagwarantować odpowiednią funkcjonalność oczyszczania spalin i uniknąć problemów z napędem później.
Sprawdź: wypalanie dpf Łódź.